31.8.2013
Ensimmäinen kuukausi ennestään vieraalla mantereella ja kulttuurin
parissa on takana. Oman, suhteellisen jäävin arvioni mukaan olen sopeutunut
hyvin. Auton tööttäilyt eivät enää säikäytä, liikenteen kaoottisuus tuntuu
loogiselta ja sääntöihin pohjautuvammalta, ihmisten tervehtiminen ja
kuulumisten kysyminen tulevat jo itsestään paikassa kuin paikassa. Aksentti
tuottaa vielä ongelmia, mutta osaan jo paljon paremmin arvata, mistä puheessa
on kysymys. Arvo- ja ajatusmaailma ovat myös tulleet tutummiksi ja vaikka
ääri-ilmiöinä esiintyvät uskonnollisuus, vieraanvaraisuus ja avoimuus
yllättävät säännöllisesti, eivät ne enää hämmästytä.
Kuukausi kuulostaa pitkältä ajalta. Niinkin pitkältä
kuulostavaksi ajaksi se on kuitenkin mennyt ohi niin nopeasti, että alkaa jo
huolestuttaa, ehtiikö jäljelle jäävien kahden kuukauden aikana edes ulos astua.
Vaikka Ghanaan tulemisesta tuntuu olevan vain hetki, Suomesta lähtemisestä on
ikuisuus. Miten pitkään se lento oikein kesti? Mietin tänään, millainen oli se
minun pääni universumissa aivojen aurinkoa kiertävä maailma ennen lähtöä: retki
luonnonsuojelualueelle, joka avasi silmäni boreaalisen metsän taianomaisuudelle
ja sai minut näkemään sisäisen biologini, matka Unkariin, ensimmäiset hääni,
Jukola, vaellus Kolilla, Ilosaarirock ja sen mukanaan tuomat hauskat
tuttavuudet, liftausreissu, jonka miettiminenkin tuottaa puhtaan ilon ja
haikeuden tunteita, kaksi ihanaa viikkoa kotona Vilunsoittaja katolla
-näytelmän musiikkien, kypsyvien marjojen ja täyden kesän keskellä,
kansanmusiikilliset jäähyväiset ja juuri ennen lähtöä luontokuvanäyttely, joka
sai minut arvostamaan itseäni kuvaajana. Tämä oli se maailma, jonka jätin
Suomeen.
Vasta nyt, kun olen kuullut sieniretkistä, omenasaaliista ja
opiskelijaelämän uudelleen syntymisestä olen tajunnut, että sitä Suomeen
naftaliiniin jättämääni maailmaa ei enää ole kun tulen takaisin. Se ei
säilykään muuttumattomana, vakuumiin pakattuna. Ensimmäistä kertaa ymmärrän tai
ainakin pystyn peilaamaan omaan elämääni Rickin sanoja Casablancassa, jotka
ovat aiemmin kuulostaneet vain kylmältä ja laihalta lohtusopalta: We’ll always
have Paris. Vaikka Pariisi olikin hieno paikka ja Sam muisti siellä laulun
sanat paremmin, ei niitä samoja hetkiä saa enää takaisin. Mennyttä on turha
yrittää palauttaa, mutta muistoissa niistä voi nauttia niin kauan kuin jaksaa
muistojensa museota ylläpitää. Ja koska mennyttä ei voi saada takaisin tuolta
hetkien tuonpuolisesta, kannattaa aukaista silmänsä tähän hetkeen ja nauttia
näkemästään. Enkä minäkään tällä hetkellä haluaisi olla missään muualla, enkä
tulevaa kahta kuukauttakaan. Pariisi minulla on muistojen kassaholvissa, Ghana
tässä hetkessä.
Tobias oli kertonut opetelleensa käyttämään pikkubusseja.
Tai oikeastaan hänet oli tuupattu sisään jo valmiiksi tunkemalla täytettyyn
autoon, jonka ikkunasta rahastaja oli roikkunut puoliksi ulkona kun ei
sisällekään ollut mahtunut. Mutta avustettuna tai ei, ymmärsi hän suurin
piirtein, missä kyytiin noustaan ja mistä tietää, minkä auton kyytiin. Tietoa
ja kokemusta villistä paikallisliikenteestä hänellä siis oli huomattavasti
enemmän, kuin minulla, joten pyysin häntä tulemaan avukseni kaupungille. Minun kirjoittamattomaan
suunnitelmalistaani oli kirjoitettu: ällistele kaupungin vilinää ja pyydystä
pikkubussi. Tobiaksen vastaavanlaisella, paperilapun muodon saaneella listalla
luki: Manhyian palatsimuseo, Vic Baboo’s ja Moti Mahal Restaurant. Tinkasimme
taksin ja huristelimme palatsille. Palatsiin emme päässeet, mutta sen pihalla
tepastelevat riikinkukot ja laajat nurmikentät, joita kukaan ei ollut asuttanut
huokuivat kuninkaallista tunnelmaa. Samaa ei voinut sanoa palatsimuseosta.
Museo muistutti 50-luvulla rakennettua kivistä majataloa. Museossa oli
nähtävillä alkuperäiset huonekalut, Ashantin alueen ensimmäinen televisio ja
vielä komeita jäävuoria sisällään säilyttävä jääkaappi. Kolmea huonetta vahti
pelottavan aidonnäköiset ja -kokoiset edesmenneitä kuninkaita ja heidän
äitejään esittävät vahanuket. Kuninkailla, joita siis edelleen on tasavallasta
huolimatta, on edelleen tapana valita itse kuningasperheensä. Kuninkaallisena
puolisona ei siis suinkaan ole kuninkaan vaimo, vaan hänen äitinsä, siskona,
tätinsä, veljen- tai siskontyttönsä. Jos siskoja on useita, ja kuningas haluaa
siskon valtaistuimensa viereen, saa hän itse valita, kenelle hän tuon kunnian
suo. Kannattaa siis olla väleissä veljen kanssa. Samaa periaatetta noudattaen
kukaan kuninkaan omista lapsista ei nouse valtaistuimelle, vaan hänen
valitsemansa sukulaisnaisen lapsi. Aikaisemmin kuulin tähän selitykseksi, että
kuninkaan omien lasten kuningassuvullisesta puhdasverisyydestä ei voida olla
varmoja. Mene ja tiedä.
Museovierailun jälkeen siirryimme Tobiaksen listan toiseen
nimeen. Vic Baboo’s on jonkin sortin ravintola. Emme kuitenkaan päässeet sitä
testaamaan, koska taksikuski ei paikkaa löytänyt. Ei se oikeastaan haitannut:
samaan kuuden cedin hintaan, jolla hän olisi vienyt meidän parin kilometrin
päässä olevalle ravintolalle, saimme matkustaa pitkin poikin Kumasia ja nähdä
jos jonkinlaisia maisemia. Sydäntäni eniten lämmittänyt näky oli vanha ystäväni
mustasilmäsusanna. Kasvatin sellaista joskus suostumatta uskomaan, että
kesäkukat eivät seuraavaa kesää näe ja oikeassa olin. Susanna kasvaa kiemurteli
pienestä ruukusta pitkin rullaverhon vetonarua ja tuuletusikkunanpieliä, yritti
sinnikkäästi kuristaa vieressään kasvavia kukkia ja lopulta ennen seuraavan
kesän kukintaa ampui edellisen sadon siemenet pitkin kirjoituspöytää ja
emäntänsä näköä. Rakas Susanna! Siellä se rönsyili tienvarressa satojen mustien
silmiensä katsellessa autotien liikennettä.
Taksikuski oli turhautuneen ärtynyt tilanteesta. Hän
heilutti käsiään ja valitti tuttunsa neuvoneen häntä väärin. Lopulta hän
parkkeerasi autonsa katujen risteykseen ja marssi ulos kysyäkseen neuvoa
kahdelta putiikkinsa edessä istuvalta naiselta. Kohta hän tuli takaisin ja
selitti kädet viuhuen, että ei edelleenkään tiennyt, missä ravintola on.
Päätimme viivata suunnitelman Vic Baboo’s yli ja pyysimme häntä ajamaan Moti
Mahal -ravintolaan, joka kaikkien ja ennen kaikkea googlen mielestä oli Kumasin
parhaita ravintoloita. Mies näytti leppyvän, marssi jälleen naisten luokse,
palasi kohta takaisin ja ajoi meidät ravintolan ovelle.
Ovi oli kuitenkin tiukasti lukossa ja sen vieressä olevassa
paperilapussa kerrottiin ravintolan aukeavan vasta tunnin kuluttua. Päätimme
tutustua vastapäiseen ravitsemusliikkeeseen. Pubi oli meluisa sekä
puheensorinan että kaiuttimista kaikuvien afrikkarytmien takia. Paikalla oli
yksi nainen ja kolmisenkymmentä miestä. Vaikka tunnelma ei ollut uhkaava, en
olisi yksin uskaltanut mennä samaan rappukäytäväänkään. Tilasimme Clubit.
Oluitten kanssa lähes samaan aikaan pöytään tuli kaksi miestä. He ja suurin osa
pubin asiakkaista edustivat työaikanaan ja tukivat vapaa-ajallaan paikallista
panimoa. Siinä samassa tajusin, että Accrassa valmistetun Clubin juominen oli
pyhäinhäväistys. Sain anteeksi pienuuteni takia. Miehet kertoivat ghanalaisesta
juomakulttuurista, jalkapallosta, työskentelystä panimossa ja kaikesta
mahdollisesta oleellisesta ghanalaisten sielunelämään liittyvästä.
Moti Mahalia ei turhaan kehuttu koko Kumasin ja jopa koko
Ghanan parhaaksi. Ikinä en ole syönyt niin hyvää intialaista ruokaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti